Betrouwbare informatie, risico’s inschatten en ontspannen.

Ben jij zwanger tijdens deze Coronacrisis?

 

Dan is het belangrijk om betrouwbare informatie te hebben, risico’s goed in te schatten en te ontspannen. Maar dat is natuurlijk veel makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom hebben wij een extra module toegevoegd aan onze gratis online zwangerschapscursus, speciaal om alle vrouwen die zwanger zijn in deze crisistijd te ondersteunen. Heb jij je daar al voor aangemeld?

 

 

Ik doe mee!

Deze module hebben we gemaakt in samenwerking met GZ-psychologe Merith Cohen de Lara (eigenaar van Psyche & Zwangerschap). Merith is niet alleen gespecialiseerd in alles wat er in je hoofd kan afspelen als je zwanger bent. Zij heeft ook samen met verloskundige Myrna Goudsmit online community’s georganiseerd om zwangere vrouwen te ondersteunen in deze crisistijd. Merith weet dus als geen ander wat er allemaal speelt. We zijn dan ook trots dat we met haar deze nieuwe module voor de zwangerschapscursus hebben ontwikkeld.

Betrouwbare informatie

Het is belangrijk om betrouwbare informatiebronnen te raadplegen. Social media is dat vaak niet. Probeer berichten uit het nieuws zorgvuldig te interpreteren. Vaak is dat wat in het nieuws verschijnt juist de uitzondering op de regel (daarom komt het ook in het nieuws!). Dat kan ervoor zorgen dat je je extra ongerust maakt, terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is. Daarom geven wij in de module "Zwanger tijdens de Coronacrisis" tips hoe je jezelf op nieuwsdieet kunt zetten en hoe je kunt omgaan met negatieve berichtgeving in de media.

Risico's inschatten

Wat is een risico? Wat is de kans dat dat waar jij bang voor bent ook echt gebeurt? En als je alles doet om nul procent risico te lopen, dan heeft dat vaak andere negatieve gevolgen waar je je misschien niet direct bewust van bent. Daarom geven wij je in de zwangerschapscursus tips hoe je risico's kunt inschatten en hoe je een goede afweging kunt maken. Bewust een risico lopen is namelijk heel iets anders dan jezelf of anderen in gevaar brengen. Bewust een risico lopen kan je ook uitleggen als dat je vertrouwt op dat het goed gaat. En dat heeft weer te maken met keuzes maken die goed voelen vanuit je hoofd èn je hart.

Ontspannen

Ontspanning is om heel veel redenen goed voor jou en je baby. Maar het is niet altijd zo makkelijk om te ontspannen, zeker niet in een crisissituatie en als je je onrustig voelt. Voor de meeste mensen is het zelfs niet eens mogelijk om altijd ontspannen te zijn. In de zwangerschapscursus komen heel veel oefeningen voorbij die je kunnen helpen om te ontspannen. Het kan helpen om soms eerst stil te staan bij gevoelens die ervoor zorgen dat je juist spanning voelt. Als je die gevoelens beter begrijpt en zo jezelf ook beter begrijpt, dan weet je ook wat je kan doen voor jezelf om te ontspannen.

Positieve kanten van de Coronacrisis?

Dagelijks krijgen we negatief nieuws over hoeveel doden en hoeveel nieuwe ziekenhuisopnames er zijn door het Coronavirus.  Je verwacht het dan ook niet, maar toch heeft deze crisis echt ook positieve kanten, ook voor jou als zwangere vrouw! Wij schreven er een blog over.